Andrea Alkalay

From the series, Urban Territories ©Andrea Alkalay

January’s featured photographer is Andrea Alkalay

Andrea Alkalay was born in Argentina, where she continues to live and work. She holds a degree in Industrial Design by the University of Buenos Aires. She was trained in art-photography by great masters, attending workshops and residency programs. In 2016, her series, Uncertain Nature from the experiences of her journeys through Asia and America was published as a photobook.

Her work has been internationally exhibited in galleries, museums and art fairs at Museum of Fine Arts Franklin Rawson, Cultural Center San Martin (Argentina); National Museum of RAK (UAE); Cultural Center Mapocho (Chile); Espacio Foto Arte (Uruguay); BAPhoto 2017(Argentina); ArtMonaco 2015; Galerie Etienne de Causans (France); etc. Amongst other merits include; portfolio winner at the Light Festival 2017(Argentina), 4 Honour mentions at IPA International Photography Award 2017, finalist at the 8th Photography Biennale Tucumán 2018, finalist at The New Gallery award (Canada), FINI International Image Festival (México).

Urban Territories

The way we live in a city influences how we stand in the world, how we think and act within it.

The appearance of closed neighbourhoods on the outskirts of Buenos Aires is a phenomenon of great growth in recent decades. I photographed the walls as urban geographical accidents, from the pedestrian perspective of my own reality. These are borders that divide private properties and neighbourhood hierarchies abruptly, ultimately altering the landscape, vegetation and rules radically.

Although, the walls are constructed in different styles, all these structures resemble in common what they hide or let see from the outside, yet, somehow their evenness nature also make exalt their differences.

Depending on where I stop and stand, it changes the way of perceiving the world. While walking, one feels the tension between the inside and outside periphery. I wonder; to what extent we are prisoners of our own believes.

I observe the interaction between the wall and the context through a mirror that reflects what we separate or protect. The mirror contains the other dimension that the hidden wall hides.

From the series, Urban Territories ©Andrea Alkalay
From the series, Urban Territories ©Andrea Alkalay
From the series, Urban Territories ©Andrea Alkalay
From the series, Urban Territories ©Andrea Alkalay
From the series, Urban Territories ©Andrea Alkalay
From the series, Urban Territories ©Andrea Alkalay
From the series, Urban Territories ©Andrea Alkalay
From the series, Urban Territories ©Andrea Alkalay

To see more o Andrea’s works, here


La fotógrafa del mes de enero es Andrea Alkalay

Andrea Alkalay nació en Argentina, donde continúa viviendo y trabajando. Es licenciada en Diseño Industrial por la Universidad de Buenos Aires. Fue entrenada en fotografía artística por grandes maestros, asistiendo a talleres y programas de residencia. En 2016, su serie, Uncertain Nature, de las experiencias de sus viajes por Asia y América se publicó como foto libro.

Su trabajo ha sido exhibido internacionalmente en galerías, museos y ferias de arte tales como; Museo de Bellas Artes Franklin Rawson, Centro Cultural San Martín (Argentina); Museo Nacional de RAK (EAU); Centro Cultural Mapocho (Chile); Espacio Foto Arte (Uruguay); BAPhoto 2017 (Argentina); ArtMonaco 2015; Galerie Etienne de Causans (Francia); etc. Entre otros méritos incluyen; ganadora del portafolio en el Light Festival 2017 (Argentina); 4 menciones de honor en el IPA International Photography Award 2017; finalista en la 8a Bienal de Fotografía Tucumán 2018; finalista en el premio The New Gallery (Canadá), FINI International Image Festival (México).

Territorios Urbanos

La manera en que vivimos diariamente la ciudad influye en cómo nos paramos en el mundo, cómo pensamos y actuamos políticamente dentro de él.

La aparición de barrios cerrados en las afueras de Buenos Aires constituye un fenómeno de gran crecimiento en las últimas décadas. Fotografío los muros como accidentes geográficos urbanos, en la escala peatonal de mi propio circuito. Fronteras que dividen propiedades privadas y jerarquías de vecinos alterando bruscamente el paisaje, la vegetación y reglas radicalmente .

Si bien los paredones se construyen en diferentes tipologías dejando rastros de lo que ocultan o dejan ver, los formatos se repiten en la uniformidad donde todo se parece en sus diferencias.

De que lado me paro, cambia la manera de percibir el mundo en un juego de realidades entre los planos. Al caminarlos uno siente la tensión entre lo de adentro y lo de afuera, considerando causas y consecuencias en términos del tejido social y me pregunto; hasta qué punto somos prisioneros de nuestras propias creencias.

Observo la interacción entre la pared y el contexto a través de un espejo que refleja aquello de lo que nos separamos o protegemos. El espejo contiene la otra dimensión que el muro oculta.

Para saber más de los proyectos de Andrea, aquí